Správná výživa a zdraví

Ještě dnes, navzdory mnoha lékařským výzkumům schvalujícím vegetariánskou stravu, si mnoho lidí myslí, že když přestanou jíst maso, budou jim chybět nějaké důležité živiny (proteiny, minerály, vitamíny apod.). Není se ale čemu divit. Pokud chceme žít zdravěji a stát se vegetariány, musíme pro své zdraví udělat trochu více, než jen vyndat z talíře s knedlíky a omáčkou ten hnědý kus masa. „Z trávy se žít nedá,“ často říkají jedlíci masa. A odborníci s nimi určitě souhlasí. Vezměme si za příklad, jak se vaří v Čechách. Když z běžného oběda, ať už připraveného doma nebo v nějaké „závodní“ jídelně, vysadíme maso, opravdu toho moc k jedení nezůstane.

Lakto-vegetariánství ale znamená úplně něco jiného. Vegetariánství, jak je ještě dnes známo v Indii, zahrnuje rozmanité pokrmy příjemných a přitažlivých barev, výtečných chutí a vůní, připravené z různých druhů obilnin, luštěnin, mléčných produktů, zeleniny, ovoce, ořechů, medu, bylin apod. Taková jídla potěší jazyk i duši a tělu dodají vše potřebné pro růst i zdraví. Svojí pestrostí a rozmanitostí dalece předčí běžnou, mnohdy dost jednotvárnou „západní“ kuchyni. A přesně o to různí dietologové a lékaři usilují – jíst více zeleniny a ovoce, konzumovat méně živočišných tuků, zajistit dostatečný přísun tekutin atd. Kromě toho tradiční védská (i indická) kuchyně používá při přípravě různá koření (jídla nejsou vždy pálivá a přehnaně kořeněná, jak si mohou někteří myslet), která mají léčebné účinky, čistí krev, působí protizánětlivě, podporují trávení, tvorbu krve, posilují paměť apod. Dosud tradované představy o vegetariánství jsou jednoduše pouhým „mýtem“.

Živiny se obvykle rozdělují do pěti skupin – na uhlohydráty, bílkoviny, tuky, vitamíny a minerály. Mimoto organizmus také potřebuje vodu a vlákninu. Pro správnou funkci všech orgánových soustav je zapotřebí všech těchto složek. Jejich optimální množství se ale vzájemně liší v rozmezí zhruba od 250 g uhlohydrátů k 1–2 µg vitamínu B12 denně. Většina potravin (kromě čisté soli, cukru apod.) obsahuje více těchto živin pohromadě.

Svým složením maso nepředstavuje pro výživu nic mimořádného. I kdybychom opomenuli jeho negativní stránky, není elixírem života. Obsahuje bílkoviny, tuk, některé B vitamíny a minerály (hlavně železo, zinek, draslík a fosfor). V rybím mase kromě toho najdete vitamíny A, D, E a z minerálů jód. Tedy nic, co byste nenašli v mléce, obilninách, zelenině, ovoci atd. A navíc se jako vegetariáni obejdete bez zbytečného násilí, zatěžování životního prostředí a dalších obtíží, které s sebou „výroba“ masa přináší.


<< Vegetariánství – úvod