Vegetariánství a děti

Někdy slýcháme názory, že vegetariánství může být dobré pouze pro dospělého člověka, který už má fyzický vývoj za sebou a kterému již vegetariánská strava, která neposkytuje „nezbytnou výživu“, nemůže uškodit. Časy se ale mění, lékařský výzkum pokračuje kupředu a postupně odhaluje to, co již bylo známo a následováno védskou kulturou po celá tisíciletí. Zmíněný názor je odrazem dávno minulé doby, kdy se lékaři například domnívali, že dospělý člověk potřebuje získat ze stravy nějakých 80 – 100 g bílkovin denně, místo dnes uváděných zhruba 40–65 gramů, že všechny nezbytné aminokyseliny můžeme získat pouze z živočišných bílkovin apod. Nyní i u nás mnozí lékaři doporučují vegetariánskou stravu jako prevenci různých závažných onemocnění a vůbec jako zdravější životní styl. Mnohé moderní lékařské studie totiž vypovídají o negativním dopadu nadbytečného přísunu bílkovin, živočišných tuků apod.

Přesto v otázce výživy malých dětí, dospívající mládeže a kojících matek jsou lékaři u nás ještě trochu skeptičtí (snad proto, že nové poznatky přicházejí příliš rychle a těch starých se lékaři stále pevně drží). Je ale důležité podotknout, že i tito skálopevní propagátoři nezbytnosti jedení masa jsou ochotni připustit, že lakto-vegetariánská strava s trochou péče a pozornosti poskytuje vše nezbytné pro správný růst a vývin jedince, protože právě mléčné produkty obsahují „nezbytné“ živočišné bílkoviny a tuky. Tito lékaři upozorňují, že ti, kdo chtějí být vegetariáni, musí dbát hlavně na dostatečné pokrytí potřeby proteinů, vápníku, železa a vitamínu B12. Tento požadavek ale není nijak zvlášť obtížné splnit, pokud jsme si vědomi několika základních poznatků.

Je nesporné, že mateřské mléko je pro kojence tou nejlepší výživou. Lékařské výzkumy také prokázaly, že mléko vegetariánek v ničem nezaostává za mlékem matek, které jedí maso. V Indii ženy nekojí své děti jen pár měsíců, ale celé roky. A v pozdějším věku, vlastně po zbytek života, přebírá tuto roli kráva, proto je také kráva ve védské kultuře považována za matku.

Abychom dítěti poskytli vše nezbytné pro jeho zdravý vývin (kalorie, proteiny, tuky, vitamíny, železo, vápník, zinek, jód atd.), není zapotřebí dítěti dávat maso. Stačí pouze rozmanitá vegetariánská strava s dostatečným množstvím mléčných produktů, obilnin, luštěnin, čerstvé zeleniny a ovoce (jak popisuje článek o výživě), která plně uspokojí potřeby dítěte a navíc dítě ochrání před mnoha obtížemi a nemocemi, které s sebou pojídání masa přináší. Dítě si tak vytvoří správný stravovací návyk, který mu po celý život zajistí pevné zdraví. Svým přirozeným způsobem života bez způsobování zbytečného utrpení druhým se navíc učí, jak se správně vztahovat k přírodě, k ostatním tvorům a k lidem všeobecně. Děti jsou velmi vnímavé a pozorují okolí, ze kterého si pak berou příklad. Věnujme jim proto dostatečnou péči, aby z nich vyrostli charakterní lidé, kteří budou pro společnost skutečným přínosem.

Bohužel kvůli různým civilizačním nemocem, alergiím apod. Je mezi námi spousta těch, kteří musí ze své stravy vypustit mléko nebo mají bezlepkové diety atd. I tito lidé však mohou být bez problémů vegetariány. Při sestavování svého jídelníčku ale musejí být o něco opatrnější a důslednější. Vegetariánství je přesto vždy přínosem, zvláště když mu dáme duchovní rozměr. Védská literatura hovoří jasně. Jedení masa by se měl vyhýbat prostě každý. V sázce je jak naše zdraví, tak i náš duchovní vývoj.



Jak se k tématu vyjadřuje Americká dietetická asociace?


Na závěr ještě můžeme připojit krátký výňatek z článku o vegetariánství od Americké dietetické asociace (ADA), která vznikla již během první světové války a od té doby až do současnosti nastřádala bohaté poznatky a zkušenosti. Společnost s mnoha experty přes stravování se zabývá správnou výživou populace, provádí v této oblasti výzkumy, léčí onemocnění pocházející z nesprávného jedení a také vzdělává veřejnost v otázkách zdravé výživy.

„Vegetariánská strava poskytuje tělu dostatek výživných látek. Navíc mezi vegetariány se obecně mnohem méně vyskytují srdeční choroby, zvýšený krevní tlak, cukrovka, obezita a určité druhy rakoviny. Dobře plánované vegetariánství je vhodné během celého života včetně těhotenství, období kojení, dětství i dospívání. Vegetariánská strava je navíc prospěšná v tom, že obsahuje nižší podíl nasycených tuků, cholesterolu a živočišných bílkovin. Kromě toho obsahuje více uhlohydrátů, vlákniny, magnézia, draslíku, vitamínů C a E než strava masitá…“ (ADA, 2003.)



<< Vegetariánství – úvod